maandag 21 december 2015

Selfie’ s, meesterwerken op internet

Een Selfie is allesbehalve een momentopname! Een Selfie is een meesterwerk met extreem hoog share- en like-gehalte. Dat weet de generatie Instagram maar al te goed. In ons land was selfie in 2013 het woord van het jaar. Niet voor niets want duizenden landgenoten schoten ijverig hun zelfportretten. En het feit dat ook de Obama’s en zelfs de Paus foto's van zichzelf op het internet posten, zegt in dat verband genoeg!


Meester aller selfie-makers

Een selfie is een foto van jezelf, zelf gemaakt, meestal met een smartphone of webcam om deze vervolgens op sociale netwerksites te plaatsen. En als we de technische details in deze definitie van zelfportretten niet al te letterlijk nemen, hoeven we zelfs niet terug te gaan naar de 15e en 16e eeuw, toen Leonardo da Vinci en Michelangelo met kleine schetsen hun eigen ik schilderden. Want dan zouden we de meester van alle selfie’s over het hoofd zien. We hebben het dan over Rembrandt van Rijn die in de 17e eeuw leefde, ver weg van iPhone en 3D-camera's. Maar ook zonder de nieuwste technologie spande hij zich in om plaatjes van zichzelf te schilderen, meestal als eenvoudige tekening of ets, om die meteen te delen met zijn omgeving. Ongeveer 80 portretten zijn er van Rembrandt met verschillende gebaren en gezichtsuitdrukkingen.


De vijf meest populaire selfie-variaties

Populair of niet? Deze vraag hoeven we ons eigenlijk niet meer te stellen. De selfie is overal. Met name in de sociale netwerken blijft geen feed vrij van deze zelfportretten. De zogenaamde Instagram-generatie weet perfect hoe men voor elke gelegenheid opnieuw weer verschillende vormen van selfies kan bedenken. En denk nou niet dat al die poses eerder als zijn gerepeteerd voor de badkamerspiegel. Officieel zijn er tien varianten van selfies, varianten die ondertussen deel uitmaken van het algemene kennisniveau. Onderstaand de vijf populairste:


  1. De al door Rembrandt gebruikte Duckface: Daarbij worden de wangen ingezogen en de lippen tot een eendensnuit gevormd: "Hallo, ik ben zo schattig" of "Kusje voor iedereen".
  2. De spiegelselfie is de oudste vorm en stamt nog uit een technisch verleden, toen de smartphone slechts een camera aan de achterkant had. Uit de mode is die evenwel niet. Denk bijvoorbeeld aan kleedhokjes. Een geliefde functie waarbij de pols zodanig draait dat de gehele outfit zichtbaar wordt.
  3. Toeristen verzamelen met de “toeristenselfie” likes en commentaren als ze hun hoofd tussen attracties en de rand van het beeld steken. Zou de focus van het plaatje zich beperken tot de afgebeelde persoon, dan zou een plaatsaanduiding vereist zijn;
  4. De meest onmenselijke verdraaiing is noodzakelijk voor de “eigenlijk-wil-ik-helemaal-niet-selfie”. Die foto kijkt vanuit de lucht neer op zijn motief. Zelf kijk je daarbij timide en een beetje onschuldig naar beneden. De camera-arm bevindt zich hoog boven het hoofd. Topklasse!
  5. Selfies moeten indruk maken. Duidelijk is dat de mannelijke narcisten aan hun trekken komen. De “Belfie”, de "B" staat voor body, toont het eigen lichaam in zijn beste gedaante en wordt vaak geschoten in fitnesszalen tussen halters en sit-up banken. Vaak zorgt het voor een slecht geweten bij degenen die de selfie bekijken: "Wil je ook zo'n lichaam, begin dan meteen met trainen."


Het hele internet staat vol met selfie’s

Affiniteit met selfie’s hebben vooral (vrouwelijke) jongeren. Geen wonder dat de oude vorm van autogrammen is uitgestorven en het tegenwoordig veel cooler is om foto's plaatsen. Het hele Internet staat vol met selfies en een einde van de hype is nog niet in zicht. Nieuwe vormen zoals de "Shelfie" of "Welfie" zorgen voor de oneindigheid veel mogelijkheden en geven nieuwe ideeën om je lichaam voor de perfecte foto nóg interessanter in beeld te brengen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten