vrijdag 25 december 2015

Social media trends 2016

Social-media-marketing is uitgegroeid tot een miljardenbusiness. Maar de afhankelijkheid van reclame-inkomsten is de Zuckerberg's van deze wereld nog een doorn in het oog. In 2016 gaat het er bij social media onder andere om, om nieuwe bronnen van inkomsten aan te boren. Maar dat is niet de enige trend.






E-commerce en social media versmelten


In 2015 hebben Facebook en Pinterest de stap naar e-commerce gewaagd. Facebook heeft de buy-button geïntegreerd en Pinterest heeft met "Buyable Pins" iets vergelijkbaars op het oog. In 2016 zal deze trend op nagenoeg alle sociale platforms nagevolgd worden. Social Commerce stelt gebruikers in staat om dingen met één klik direct op de respectievelijke platforms te bestellen. Facebook en consorten willen op die manier de afhankelijkheid van reclame-inkomsten verminderen.


Social Media als spil van uitgeverij


We hebben het al gezien bij content- marketing-trends: social media zijn in 2015 begonnen om zich meer toe te leggen op publiceerfuncties. Ook hier zet Facebook met "Facebook Instant artikel" de toon. Voor sociale-media-platforms gaat het erom gebruikers op de eigen site te houden. In combinatie met de social- commerce-trend wint deze doelstelling nóg meer aan betekenis.

Social Media nóg sneller, nóg actueler


Kan het niet meer actueler, denk je? Wel, 2016 zal aantonen dat het wél kan. "In-the-moment" updates komen meer en meer in de mode. Een live video-stream, rechtstreeks geuploade foto’s, met dit soort functionaliteiten worden sociale media geen media voor een terugblik, maar voor een live-verslaggeving. Apps zoals Periscope (van Twitter) die bewust zijn ontworpen voor dergelijke doeleinden, produceren al zoveel content dat gebruikers per dag 40 jaar daarvan kunnen zien. Het zou vreemd zijn als Facebook en andere netwerken dit voorbeeld in 2016 niet zouden navolgen. Zo worden sociale media een serieuze nieuwsbron.



Social Media en zoekfuncties worden één


Facebook kan Google niet vervangen, maar ze kunnen elkaar wel aanvullen. Vooral op het gebied reviews zullen we in 2016 een strijd om de aandacht van de zoekers beleven. Wie op zoek is naar beoordelingen en tests, landt nu al vaak op een Facebook-ondernemerspagina. In 2016 zullen sociale netwerken hun inspanningen intensiveren om tot beoordelingscentra uit te groeien. Want wie op zoek is naar ervaringen met een product of dienst, zal dat product doorgaans ook kopen. Deze trend benadrukt nog eens waarom social commerce voor sociale mediabedrijven de toekomst is.


De strijd om privacy en vertrouwen


Ondanks ene Edward Snowden hebben we lange tijd het gevoel gehad dat het thema privacy een plaats op de achtergrond innam, zowel bij gebruikers als bij de politiek. Met de afschaffing van de zogenaamde Safe-Harbor-overeenkomst tussen de Europese Commissie en de Verenigde Staten, heeft het Europese Hof die discussie nu weer opgerakeld. De nieuw opgewekte belangstelling kan er in 2016 voor zorgen dat sociale media met nieuwe privacy-beloften en -instellingen het vertrouwen van gebruikers willen winnen.
Vloeit daar daadwerkelijk een nieuw soort bewustzijn uit voort, dan zal het thema gegevensbeveiliging in 2016 ook in de sociale media een grotere rol dan voorheen spelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten