zaterdag 2 januari 2016

Fietstrends voor 2016

Het innovatie-gehalte in het segment voor racefietsen is sterk gestegen. Gravelbikes en schijfremmen zijn de toppers bij de fietstrends voor 2016. Wie kans zag om al een blik te werpen op de nieuwigheden bij fietsfabrikanten voor 2016, zal fietsen niet gauw meer associëren met begrippen als ouderwets of conservatief.



Grens bereikt met lichtgewicht racefietsen


Innovatief en creatief is de fietsmarkt altijd al geweest. Maar tot voor kort was de innovatie-drang in dit marktsegment er vooral op gericht om het gewicht te verminderen en tegelijkertijd de stijfheid verder te verhogen. Inmiddels is binnen de wielrennerij echter een punt bereikt waarop nauwelijks nog grote vooruitgang op dit terrein te behalen is. Oké, racefietsen die zes kilo of minder wegen zijn weliswaar geen uitzondering, maar die leveren wel fors in ten aanzien van stabiliteit en functionaliteit.

Met extra loden gewichten naar de start

Zo zal de Taiwanese fietsfabrikant Merida haar nieuwe model "Scultura 9000 LTD" presenteren (nieuwe koersfiets voor de profploeg van Lampre-Merida) die slechts 4,6 kilo op de weegschaal aangeeft. Die ontwikkeling leidt tot de absurde situatie dat wielrenners soms met extra loden gewichten aan de start van een wedstrijd verschijnen omdat de UCI een minimumgewicht van 6,7 kg voor racefietsen voorschrijft.

Elektronisch schakelen nog slechts een begin

Het bereiken van het einde van de “neerwaartse gewichtsspiraal”, opent nieuwe mogelijkheden voor innovatie in de fietsbranche. Het jaar 2016 wordt daarom een bijzonder spannend modeljaar voor de racefietssector. Het innovatiegehalte in de branche is aanzienlijk toegenomen. Dat zette een aantal jaar geleden al in met de elektronische schakeling, wat een ongekend succes was. Sinds toen is er veel gebeurd. Het zijn echt grote veranderingen die men kan waarnemen.

Schijfremmen voor racefietsen 

Voor 2016 dienen zich nieuwe technologieën aan als nooit tevoren. De meest in het oog springende verandering is de schijfrem voor racefietsen, waarvan veel kenners aannemen dat het slechts een kwestie van tijd is voordat die de velgrem geheel zal verdringen. Raar maar waar, reden voor deze aanname is overigens wel de toename van lichtgewicht racefietsen.

Betrouwbaar remgedrag bij nat weer

Vanaf het moment dat professionele wielrenners, maar ook veel amateurs, met carbon-velgen naar de start bollen, raken velgremmen steeds vaker aan het einde van hun mogelijkheden. Vooral bij natte weersomstandigheden staat het gladde oppervlak van carbon-velgen nauwelijks een betrouwbaar remgedrag toe. Schijfremmen daarentegen kennen zulke problemen niet. Daarnaast zijn racefietsen uitgerust met schijfremmen niet veel zwaarder meer dan vergelijkbare modellen met velgremmen.


Frames beter berekend op brede banden

Oké, 28mm is weliswaar niet de nieuwe standaard-bandbreedte voor de racefiets, want ook in 2016 rollen de meeste modellen nog met 25 mm-banden de fabriek uit. Maar veel frames en vorken van racefietsen hebben voortaan voldoende ruimte voor banden tot 28 mm breedte. Comfort op de racefiets wordt dus niet langer als zonde door wielrenners aangemerkt. Hoewel het onderscheid in rolweerstand tussen smalle en brede racebanden te verwaarlozen is, is de toename in comfort aanzienlijk te noemen.

Gravelbikes, de allernieuwste trend

Wie nóg bredere banden zoekt, kan in 2016 zijn voordeel doen in het nieuwe racefietssegment van “gravelbikes”. De trend komt overgewaaid uit de VS, waar veel fietsers onverharde wegen hebben ontdekt als autovrij alternatief voor verharde wegen. Op het eerste gezicht zijn deze fietsen nog steeds herkenbaar als racefiets, maar bij nadere inspectie openbaren zich veel details afkomstig van de mountainbike. Zo ontstaat een compleet nieuwe wielren-categorie, waarvan we tot voor kort het bestaan niet konden vermoeden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten