zaterdag 2 januari 2016

MKB en social media

Met social media worden netwerken op internet bedoeld, waarop mensen berichten en informatie kunnen uitwisselen en met elkaar in contact kunnen treden. Ook bedrijven maken er gebruik van om direct met klanten en andere belanghebbenden in contact te komen.





Welke social media zijn er? 

In de regel bestaan dit soort sociale netwerken uit profielen van mensen, bedrijven of merken, waaraan specifieke informatie zoals foto's kan worden toegevoegd. Gebruikers kunnen contact maken met andere pagina’s, eigen inhoud (ook wel content genoemd) creëren, inhoud van derden verspreiden of simpelweg hun waardering voor iets of iemand uitspreken. De uitwisseling van berichten in social media geschiedt spontaan en real time. Belangrijke social media zijn:

  • Facebook;
  • YouTube;
  • Twitter;
  • GooglePlus;
  • LinkedIn (platform dat zich voornamelijk richt op zakelijke gebruikers).


Social-media-gebruik in het MKB


Ook kleine en middelgrote bedrijven zoeken steeds vaker de digitale dialoog met hun klanten. Uit representatief onderzoek is gebleken, dat het gebruik van social media in het MKB sinds 2010 is verdrievoudigd. Bijna 40 procent van alle kleine en middelgrote bedrijven maakt gebruik van één of meer social-media-kanalen:

  • uitgesproken leider is Facebook met 99 procent;
  • gevolgd door Google (39 procent);
  • YouTube (25 procent);
  • Twitter (24 procent);
  • bij Linkedin gaat het om 13 procent;
  • en zo’ n 8 procent van de MKB’ers onderhoudt een eigen blog.


Nog enigszins terughoudend zijn ondernemers met “afbeeldingsplatforms” als Instagram (8 procent) en Pinterest (4 procent).

Wat kunnen social media voor MKB’ers betekenen?


De doelstellingen van ondernemers zijn erg divers, maar 80% van de ondervraagden wil:


  • de naamsbekendheid vergroten;
  • een ​​positief en eigentijds imago opbouwen;
  • contacten genereren;
  • nieuwe klanten aantrekken;
  • dichter bij de klant staan;
  • met zijn tijd mee gaan;
  • klanten actuele informatie bieden. 


En niet minder dan 60 procent van alle MKB’ers verwacht ook een omzetstijging via social media te realiseren.



Gebruik social media vergt slechts geringe investering


Ondanks deze brede doelstellingen is driekwart van de bedrijven tevreden over zijn inspanningen, ofschoon de helft van de ondervraagden maandelijks nauwelijks 100 euro daaraan besteedt.

Inzet van speciale social-media-tools

Ondernemers die speciale tools voor hun social-media-activiteiten inzetten, zijn op de vingers van één hand te tellen. Tóch zijn de voordelen enorm, variërend van:

  • besparing in tijd;
  • meer transparantie;
  • effectieve meting en analyse van prestaties.


Overzicht houden binnen klantcontacten

Steeds meer (potentiële) klanten wenden zich via social media rechtstreeks tot bedrijven, of het nu gaat om informatieve vragen, klant-support of feedback. En het verwachtingspatroon is daarbij niet bepaald gering: één op de twee klanten verwacht binnen 60 minuten een antwoord. Om het overzicht te behouden tussen verschillende verzoeken op verschillende sociale netwerken, is een passend social-media-tool onontbeerlijk.

Doelmatig beheer van je social-media-accounts

Ondernemers die met hun tijd meegaan, bezitten doorgaans meerdere social-media-accounts, maar hoe meer profielen men bezit, des te moeilijker en tijdrovender is het beheer ervan. Goede social-media-tools zijn ook om die reden een must en zijn voorzien van een ​​dashboard, waaronder alle accounts verzameld zijn. Van daaruit kan men berichten schrijven, beheren en plannen, om maar enkele van de mogelijkheden te noemen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten